Egészséges babavárás télen
Terhesség alatt szervezetünk fokozottan érzékeny a hidegre, ám néhány tanács megfogadásával télen is jól érezhetjük magunkat a bőrünkben.
A szeszélyes időjárás, a növekvő pocak, és nem elhanyagolható okként, a divatirányzatok miatt a felsőruha megválasztása nem könnyű, de törekedni kell rá, hogy mindenképpen védje a derekat és a csípőt. Mivel a kismamák könnyen kimelegszenek, érdemes rétegesen öltözködni, így szükség szerint le- vagy fel lehet venni egy-egy réteget.

A ruhaneműk anyagának körültekintő megválasztása is rendkívül fontos. A kismama természetes alapanyagból készült, kényelmes fehérneműt, és alsóruhát viseljen, amely nem szorít, jól szellőzik, jól szívja a nedvességet, és melegen tartja a testet. A gumírozott szárú zokni, testhez simuló, szoros nadrág gátolja a vénás keringést, és elősegítheti akár a trombózis kialakulását is.

Nem érdemes a lábbelik divatját sem követni, hiszen a lapos talpú cipő harántsüllyedésre és gerincbántalomra hajlamosít, a magas sarkú cipő balesetveszélyes. A téli lábbeli legyen meleg, tartsa jól a bokát, a talpa pedig ne legyen csúszós.

Csúszás, esés esetén, minél hamarabb forduljon orvoshoz. Erős fájdalom, méhösszehúzódások jelentkezése esetén azonnal hívjon mentőt!

A várandóság ideje alatt a bőr általában szárazabb, különösen télen, a hideg és a fokozott verejtékezés miatt. Érdemes természetes alapú, illatszermentes hidratáló arckrémet, és testápolót használni rendszeresen, meggátolva a terhességi csíkok kialakulását, és a kellemetlen viszkető érzést.

Bármennyire csábító is, kerülje a meleg és forró fürdőket és a szaunát, mert alhasi vérbőséget és vetélést okozhatnak.

A megváltozott hormonháztartás hatására a szövetek vérbősége a nyálkahártyákat is érinti, különösen az orr-fül-gége nyálkahártyáit, ez okozhatja a gyakori orrdugulás érzését. A hideg téli levegő a nyálkahártyák kiszárításával fokozhatja ezt a kellemetlen érzést. A levegő párásításával enyhíthetünk rajta, akár úgy, hogy egy edényben vizet teszünk a radiátorra, akár párásítókészüléket használva. Nagyon fontos, hogy a párásító edényt vagy készüléket rendszeresen tisztítsuk, hogy ne telepedjenek meg benne baktériumok.

A rendszeres mozgás erősíti az ellen-állóképességet és hangulatot is javítja. Naponta sétáljon legalább fél órát tiszta levegőjű, szabad területen. Eközben ügyeljen a testtartásra, a hátra, és a légzésre. Hasznos a mindennapos tornázás, amely javítja keringést, megelőzi a rossz testtartás, hátfájás és a depresszió kialakulását, csökkenti a visszérgyulladás és trombózis esélyét. A lassú, nyugodt síelés is megengedett, de a biztonságra ilyenkor fokozottan kell ügyelni.

Törekedni kell a kiegyensúlyozott táplálkozásra. Az étkezések legyenek rendszeresek, naponta lehetőleg ötször, legyen rostokban, és gyümölcsben gazdag, ezáltal megelőzhető a vércukorszint ingadozása, a farkaséhség kialakulása. A vitaminok pótlására választhatók étrend-kiegészítők, de az idényzöldségek, gyümölcsök rendszeres fogyasztása is elegendő.

Fontos a napi másfél-két liter víz, gyümölcslé elfogyasztása, ami biztosítja a vesék megfelelő működéséhez a feltételeket. Ezt a mennyiséget akkor is fontos elfogyasztani, ha vízvisszatartás (ödéma) jelentkezik. Mindenképpen kerülni kell az alkoholtartalmú ételek és italok fogyasztását.

Megbetegedés esetén kizárólag az orvos javaslatát kövesse, se önállóan, se laikus tanácsára ne vegyen be gyógyszerkészítményt, ne használjon ismeretlen összetételű gyógyteát.

Végezetül a legfontosabb, tegye azt, ami jólesik. Hallgasson a józan eszére, beszélgessen párjával, a pocaklakóval, pihenjen, aludjon sokat. Készüljön fel lelkileg is gyermeke érkezésére. Bízzon magában, mert fogja tudni mi helyes. Ne másoknak akarjon megfelelni!
« vissza