Hasi elhízás veszélyei
Az elhízásnak alapvetően két formája különböztethető meg, a hasi és a csípőtáji típus. A haskörfogatnál minden centiméter számít! A hasi elhízás komoly rizikófaktor.
Az úgynevezett külső zsír az irhaszövetben raktározódik, a csípőn, a felső combon, de a felkar hátsó oldalán és a nyakszirt-váll területén lévő bőr is nagyon rugalmas, és óriási mennyiségű zsírt képes tárolni, akár 100 kilót is, anélkül, hogy összeszorítaná a belső szerveket. Ez főleg a nőkre érvényes, akiknek az őskorban a hosszú, hideg telekre, a terhesség és a szoptatás idejére hosszú távú energiatartalékokat kellett képezniük.

Létezik azonban egy másfajta zsírszövet is, mely jóval veszélyesebb: ez a hasi elhízás okozója, az úgynevezett belső zsír.

Ez a zsírfajta mindenekelőtt a hasüregben található a belső szerveken, és különösen gyorsan rakódik le, evolúciós szempontból pedig azért alakult ki, mert az ősidőkben elsődleges funkciója az volt, hogy vészhelyzet esetén elegendő fűtőanyagot biztosítson. Ezek a zsírsejtek igen ellenállóak, felhalmozódásuk zsíranyagcsere-zavarhoz vezet, ennek következtében pedig amellett, hogy a hason kellemetlen párnácskák jelennek meg, az erek is elzáródhatnak.

A csípőn vagy a felső combon található külső zsír egészségügyi szempontból kevésbé problematikus, mint a belső, hasüregi zsír.

Ez részben annak is köszönhető, hogy a hasüregben lévő zsírnak más az összetétele. Nagyon aktív az anyagcserében, azaz állandóan felszabadítja az elraktározott zsírsavakat, melyek negatívan befolyásolják a teljes zsíranyagcserét. A lehetséges következmények között szerepel, hogy a jó, vagyis a HDL-koleszterin szintje csökken, miközben a rossz, LDL-koleszteriné nő, emellett az izomsejtek belülről sokkal erősebben elzsírosodnak. Ezáltal akadályozzák az inzulinreceptorokat, ami gyorsan cukorbetegséghez vezet.

A haskörfogat: minden centiméter számít! Abban az esetben, ha férfiaknál 90, nőknél 80 centiméter feletti haskörfogat értéket mérünk, (köldök körül) akkor hasi típusú elhízással van dolgunk.

A has körfogata abszolút kifejező mértéke a cukorbetegségben, magas vérnyomásban, zsíranyagcsere-zavarban és túlsúlyban való megbetegedés kockázatának. Ezért is kell nagyon komolyan venni a haskörfogat csökkentését, minden egyes centiméterrel mérséklődik ugyanis előbbi problémák kialakulásának valószínűsége, többek között pedig a szívinfarktus kockázata is.

A hasi elhízás kezelése során is a diétáé és a mozgásprogramé a fő szerep. A már kialakult súlytöbblettől nem szabad gyorsan megszabadulni, tudniillik a hirtelen leadott kilók néhány hét, hónap alatt duplán visszarakódnak.

Ennek érdekében hetente fél-egy kilónál nem célszerű többet leadni. A testmozgás önmagában nem vezet eredményre, jóllehet a hasi zsírtömeget jelentősen csökkenti, amely már magában nagy előrelépés. Bármilyen mozgás megfelelő, de kerülni kell azokat, amelyek túl nagy erővel hatnak az ízületekre.

Fontos a kiegyensúlyozott, körülbelül 500 kcal-val csökkentett energiatartalmú, változatos, vitamindús diéta, napi 2-2,5 l folyadékkal kiegészítve. Emellett létfontosságú a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.
« vissza