Izületi betegségek
A statisztikák szerint a lakosság 10-15%-a szenved valamilyen mozgásszervi problémától. Rendszeres testedzés nélkül, rossz táplálkozás mellett pedig csak tovább nő majd a számuk.
Az ízületi fájdalmak hátterében számos tényező állhat. Okozhatja sérülés, fertőzés, gyulladás, autóimmun betegség és porckopás egyaránt. A fájdalom az egyik testrészből a másikba sugározhat, így sokszor azt sem könnyű megállapítani, a hiba mely ízületben rejlik.
Fajtái

1. Egyszerű ízületi fájdalom (arthralgia):
Tünetei: A fájdalmon kívül nincs semmi különös elváltozás. Többek között az időjárás-változással kapcsolatos nyomáskülönbség vagy a máshonnan az ízületbe sugárzó fájdalom is kiválthatja.

2. Porckopás okozta ízületi fájdalom (arthrosis):
Tünetei: A fájdalom hosszabb ideig tartó ülés vagy pihenés után, elinduláskor jelentkezik, ám ha az ízület „bejáratódik", enyhül. Oka, hogy a csontok felszínét borító porc a kopás miatt feltöredezik, így a mozgás nehézkes lesz, az ízület pedig merevvé válhat, illetve deformálódhat. Kiváltó tényező lehet még az ízület korábbi sérülése, a mozgásszegény életmód, a jelentõs elhízás, valamint az egyoldalú terhelés is.

3. Gyulladás okozta ízületi fájdalom (arthritis):
Tünetei: Pihenés közben intenzív fájdalom jelentkezik, amely mozgatásra egy idő után enyhül. Jellemző még az ízület melegsége és vörössége vagy duzzanata is. Előfordul, hogy csak egyetlen ízület érintett, de általában egyszerre több is gyulladásban van. Utóbbi esetben mindenképpen alapos kivizsgálásra van szükség, mivel akár súlyos immunológiai, belgyógyászati vagy egyéb megbetegedés is állhat a háttérben.

Kiváltó okok

• Túlerőltetés, vagy egyoldalú terhelés.
• Nedves, hideg levegő.
• Az időjárás változásai.
• Mozgásszegény életmód.
• Túlsúly miatti fokozott terhelés.
• Dohányzás.

Az ízületi gyulladások fellángolása és az étkezés közti kapcsolat egy viszonylag új terület, mely jelenleg is több kutatás témáját képezi. Ugyanis felmerült a lehetősége, hogy az izületi panaszok fellángolását táplálékérzékenység is okozhatja. Ilyen esetben a vizsgálatok alapján azonosított ételek elhagyásával jelentős javulás érhető el.

Megelőzés
Izületeink egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen a rendszeresen végzett, nem túl megerőltető mozgás. Ízületeket kímélő sport a gyógytorna, a vízi gimnasztika, a sífutás és úszás.
Bizonyos ásványi anyagok és vitaminok hiánya nagyban hozzájárul a betegek állapotának romlásához. A C- és E-vitamin, a ß-karotin, valamint a szelén, a cink, a réz és a vas szedése antioxidáns tulajdonságuk miatt lehet előnyös. Az omega-3 zsírsavak gyulladácsökkentő hatásuknál fogva segítenek a panaszok mérséklésében. A legfrissebb kutatások szerint a reumás ízületi gyulladás kialakulásában pedig a D-vitamin hiány játszik fontos szerepet.

Az úgynevezett porcvédő szerek gátolják az ízületi porcok lebomlását és elősegítik az újjáépülésüket. A glükozamin, a hyaluronsav, a kondroitin és az MSM elősegítik a porc egészséges szerkezetének megőrzését és az ízületek normál működését. A porcvédő anyagok hatékonyságukról eltérő vélemények vannak. Regeneráló, gyógyító képességről nem beszélhetünk, de bizonyos, hogy segítenek megőrizni az ízületek működőképességét, mi több, közvetetten fájdalomcsillapító, gyulladásgátló hatásúak.

A porckopásos folyamatok jelenlegi tudásunk szerint nem fordíthatók vissza! Figyeljünk izületeink épségére, egészségére!
« vissza