Tavaszi fáradtság
A tavaszi fáradtság minden bizonnyal a hosszú téli hónapok hatásának köszönhető. A kevés mozgás, kevés természetes fény hatására az életfolyamatok lelassulnak, a kedélyállapotot fáradékonyság és rosszkedvűség jellemzi.
A tavaszi fáradtság hátterében számos ok állhat. Az állandó gyengeséget okozhatja az alacsony hőmérséklet, a kevés napsütés, a táplálkozási szokások megváltozása, a szürke, borús nappalok, a szabadban töltött kevés idő és a mozgásszegény életmód. Szervezetünk a téli hónapok alatt minden tartalékát feléli, ami kimerülést okozhat.

A tél végére jelentősen csökken a szervezet védekező képessége, megfázás, légúti betegségek, fertőzések léphetnek fel, mivel a szervezet vitamintartalékai kiürültek.
Bár a téli, hidegebb hónapokban sokkal többet alszunk, mint nyáron vagy tavasszal, ennek ellenére még sem érezzük magunkat kipihentnek, frissnek. Ennek egyik oka az, hogy a túl sok alvás éppen az ellenkező hatást váltja ki, frissesség helyett kábultságot okoz.
Míg nyáron nem fordítunk annyi időt a táplálkozásra, a meleg miatt inkább könnyebb ételeket csipegetünk, addig a téli étrend főként kalóriában gazdag ételekből (zsíros húsok, sok szénhidrát), de vitamin szegény és kevés zöldség-gyümölcsből áll.

Az állandó fáradtság mögött a szeszélyes időjárás is állhat. Tavasszal már sokat süt a nap, bizony gyakran előfordul, hogy egyik percben meleg van, a másik percben pedig hirtelen elered az eső és vihar tör ki. Ez az időjárás-változás nem csak az idősebbeket és a gyerekeket viseli meg, hanem bizony mindenkit kábulttá tesz.

Néhány tipp, melyek segítségével átvészelhető a tavaszi fáradtság:
Már a tél vége felé érdemes lecsökkenteni a zsíros és szénhidrát dús ételek fogyasztását. Lehetőség szerint fogyasszon sok nyers zöldséget és gyümölcsöt. A hal kifejezetten jó a tavaszi fáradtság idején, tele van fontos elemekkel és szinte korlátlan mennyiségben fogyasztható. A tejtermékek jó adag kalciummal egészítik ki szervezetet. A cukros finomságoktól búcsút kell venni! Igyon bőségesen sok folyadékot, legalább napi 2,5 litert lehetőleg ásványvíz vagy gyümölcslé formájában!.
Nagyon fontos a szervezet vitaminraktárainak feltöltése. Erre a legjobb választás a friss idénygyümölcsök (alma, citrusfélék, füge datolya, mazsola, dió, mogyoró, mandula), zöldségek (savanyú káposzta, cékla).

Ha lehet, töltsön minél több időt a szabadban, a friss levegőn. Amellett, hogy segít a kilók leadásában, serkenti a vérkeringést, ami kiváló a fáradtság és rossz közérzet ellen. Ha a hidegben nem szeretne kint sportolni, akkor válasszon egy edzőtermet vagy tornázzon otthon.
Fontos a kikapcsolódás, mind mentálisan mind fizikailag is. Bármi, ami jobb kedvre derít és kellemes elfoglaltságot okoz, jó hatással van a tavaszi fáradtság ellen.
Azonban, vigyázat! Ha a panaszok nem javulnak, akkor érdemes felkeresni a háziorvosukat, mert a háttérben betegség húzódhat meg!

« vissza